Home > Uncategorized > Getest door Waidmannsheil: Suzuki Jimny

Getest door Waidmannsheil: Suzuki Jimny

Delen

Kleine auto met grote indruk

Jimny in jachtuitvoering

In 1977 bracht Suzuki de Jimny uit. Een kleine Spartaanse terreinwagen met toch wel indrukwekkende prestaties op off-road gebied. Door de jaren heen is de Jimny verder ontwikkeld. Vooral het een na laatste type, de Jimny Ranger, was regelmatig te zien tijdens diverse jachten.

Deze uitvoering was niet leverbaar in Nederland via de dealer. De succesfactor van de Jimny zit in de korte wielbasis, eenvoudige techniek, een ladderchassis, 4wd, overzichtelijk en nog wat andere kenmerken die typerend zijn voor een terreinwagen. Nu is het 2018 en is er een nieuwe generatie Jimny opgestaan. En we mogen wel zeggen dat deze Jimny spraakmakend is. Alleen al vanwege zijn uiterlijk. Hier en daar hoor je mini G-klasse (Mercedes). Maar als u beter kijkt, is er een aantal herkenbare overeenkomsten met de eerdere modellen. Dit is mede zichtbaar in het design van verlichting (1e model) en de motorkap (3e model). De basisvorm is wel herkenbaar als Mercedes G-klasse maar dat geldt ook voor bijvoorbeeld de LandRover Defender of Jeep Wrangler. Een mooi compliment lijkt me zo.

Suzuki was eerder wat terughoudend over de jacht. Na een goed gesprek met de importeur werd toegelicht dat dit met de publieke mening heeft te maken. Volgens onderzoek is deze mening steeds meer ten positieve van de jacht aan het veranderen. Suzuki zoekt juist graag en bewust aansluiting bij de jachtwereld. Foto’s van een Jimny bij de jacht prima maar liever geen zwetend varken op de motorkap. Nu is dat laatste een onderwerp wat vandaag de dag wel vaker boven komt drijven in de sociale media. Er verschijnen veel foto’s die zogezegd ‘niets verhullend’ zijn. Natuurlijk, dat hoort ook bij de jacht maar we hebben nog steeds te maken met een publieke mening.

Door de importeur werd Waidmannsheil uitgenodigd om in Frankfurt bij de introductie van de nieuwe Jimny aanwezig te zijn en wat schets dan onze verbazing? Er staat een Jimny in donkergroen (Jungle Green), zwarte stalen velgen en geen stripje chroom te bekennen. Achterin een hondenrek met daaraan een zeil waarop je wild kunt vervoeren. Een losse Led-lamp die aangesloten kan worden op de 12-volts aansluiting in de kofferbak. Een groene geweerhoes met daarop Jimny. Een krukje om aan te zitten met daarop Jimny en zo zijn er nog tal van interessante opties. Suzuki heeft dus daadwerkelijk rekening gehouden met de jager. En niet alleen wat het voorgaande betreft maar ook als we kijken naar de capaciteiten en praktische zaken als een verlichting die volledig kan worden uitgeschakeld. Feit is dat wat mij betreft deze Jimny een volbloed jagersauto is.

Eerste indruk en de openbare weg

De Jimny is een compacte auto en in eerste instantie lijkt het erop dat je, als je wat langer (1.85m) en steviger (120kg) bent, geconfronteerd wordt met ruimtegebrek. Niets is minder waar. De zit achter het stuur is prima en duidelijk hoger ten opzichte van de rest van het verkeer. In een Audi Q5 zit je lager. De stoel is eenvoudig te verstellen en zelfs het stuur is verstelbaar. De Jimny meet van voor tot achterbumper 3.48m. Is 1.65m breed en 1.72m hoog. De zit is prima en het zicht rondom voortreffelijk. Dat komt mede door de voorruit die rechtop staat. Aerodynamisch gezien een afwijkende keuze ten opzichte van alle moderne auto’s maar het woord praktisch stond duidelijk bovenaan de lijst toen de ontwerpers aan de slag gingen. De Jimny heeft een viercilinder 1.5 liter motor van 102pk en 130Nm. Dat is voor de Jimny een prima motor. Mede omdat het gewicht ook laag is. Zonder belading weegt de Jimny 1065kg en door goed gebruik van het koppel trekt de Jimny 1300kg. Dat laatste  geloof ik wel maar ik ben benieuwd of dit ook zo is als de omstandigheden zwaarder worden. Als topsnelheid wordt 145 km/h opgegeven maar wie interesseert dat? Op de snelweg kom je met 110 km/h prima vooruit en heb je ook wat over om in te halen. Bij voorkeur wel hoog in de toeren gaan zitten. Dat is het bereik waar de motor op snelheid het beste resultaat geeft.

De Jimny ligt stabiel op de weg en reageert niet overspannen bij spoorvorming. Ben u er echter van bewust dat de Jimny zich veel beter thuis voelt in de bossen dan op de snelweg. Het is dan ook geen auto die u uitnodigt regelmatig grote afstanden te rijden maar een keer op en neer naar de Eifel is geen probleem. Het gemiddeld verbruik komt neer op 6.8 liter per 100 kilometer. Ik had het wel prettig gevonden als ik tijdens het rijden van lange afstanden mijn been ergens tegenaan had kunnen steunen waardoor mijn gasvoet wat rust krijgt.  Gelukkig is er ook cruise control aan boord. De Jimny is eigenlijk een tweepersoons auto. Op de achterbank kunnen ook mensen vervoerd worden maar krap is het wel. De bagageruimte meet met een neergeklapte bank 830 liter. Als de bank omhoog staat kan je er net een paar weekendtassen, een big tot 21,3 kg en een geweer kwijt. De bank is eenvoudig neer te klappen en dan is er een mooie vlakke laadvloer waar u behoorlijk wat op kwijt kunt.

Exterieur

De Jimny is voorzien van xenon en normale verlichting. De koplampen zijn van xenon. Daaronder treft u twee kleinere lampen aan die eigenlijk meer voor de vorm verlichting geven. Ook wel dagrijverlichting genoemd. In het donker slechts een zeer beperkt schijnsel maar sluip je ‘s nachts over de paden door de bossen, dan is het meer dan voldoende. De verlichting is volledig uit te schakelen. Eigenlijk is dit de eerste keer dat ik een auto test waarbij dit mogelijk is. Tegenwoordig heeft elke auto standaard dagrijverlichting die niet of omslachtig uit te schakelen valt. De kleur groen is echt fantastisch in combinatie met de donkere velgen. En zoals eerder gezegd,  geen stripje chroom te bekennen. De bumpers zijn krasbestendig. In het donker is het licht dat vanuit de auto schijnt ook minimaal. Het beeldscherm van de boordcomputer valt volledig uit te schakelen en in combinatie met het fluisterstille motortje zal het niet aan de Jimny liggen als het om verstoring gaat.

Instappen in de Jimny gaat gemakkelijk. De deur gaat ver open waardoor je veel bewegingsvrijheid hebt. De Jimny heeft geen kofferdeksel. Wel een achterdeur die wijd geopend kan worden, ook als er een wildrek is gemonteerd. De wielen staan volledig vrij in de wielkasten. Vooral bij off-road rijden erg prettig zodat er geen modder of takken blijven hangen. Bovendien hebben de wielen alle ruimte om vrij te bewegen wat ook weer ten goede komt aan de wegligging. De Jimny heeft grote achteruitkijkspiegels die ook weer bijdragen aan de overzichtelijkheid. De Jimny heeft geen achteruitrijcamera maar hij is zo kort dat je volgens mij flink je best moet doen om een kansel te raken.

Interieur

Overzichtelijk en degelijk. Er is gebruik gemaakt van kwalitatief goed plastic dat tegen een stootje en krasje kan. De bediening van alle functies is eenvoudig en wijst zichzelf. Dat geldt ook voor de boordcomputer. Een makkelijk te bedienen programma met daarin navigatie met kompas, radiobediening en een mogelijkheid om de telefoon aan te sluiten. Via Bleutooth kan men een verbinding maken zodat u veilig kunt bellen. De stoelen hebben een goede zit en zijdelingse steun. Deze zijn met stof bekleed en goed te reinigen. De pedalen voor de bediening van gas, rem en koppeling zijn ook goed geplaatst zodat het met groter schoeisel bediend kan worden. Tussen de beide voorstoelen treft u twee versnellingspoken aan. De voorste pook voor het huis-tuin-keuken schakelwerk. Als de Jimny aan de slag moet, kan men gebruik maken van het kleine pookje. U kunt letterlijk schakelen tussen 2WD, 4WD hoog en 4WD laag.

Bergruimte is beperkt. In het handschoenenvak past bijvoorbeeld geen verrekijker. Als ik Suzuki was, had ik aan de zitting van de stoel nog een bergvak gemaakt. Ik denk dat de meeste jagers merendeel van de tijd alleen in de auto zullen zitten en dan is er een bijrijdersstoel beschikbaar waarop u veel kwijt kunt. Voor een basic auto is de Jimny best luxe. Stoelen zijn verwarmd. Ramen elektrisch bediend, airconditioning. Naast dat de Jimny als ‘jagersauto’ leverbaar is, zet Suzuki ook een Jimny voor de moderne mensch in de markt. Er kan gekozen worden uit allerlei opties en kekke kleuren. Zo was de testauto die ik in Duitsland reed, uitgevoerd in een haast fluoriserende gele kleur.

Ondanks dat de Jimny beschikt over allerlei veiligheidsvoorzieningen zijn 3 NCAP sterren toegekend. Dat heeft mede met het model van de auto te maken. De inzittende zijn in ieder geval goed beschermd.

Off-road

De Jimny is voorzien van een ladderchassis. Omdat de Jimny zo klein is, is deze ook wendbaar en heeft hij een draaicirkel van 9,8 meter. Dat is goed merkbaar als u door de bossen rijdt en flink moet sturen. Dat gaat heel gemakkelijk en u kunt echt haakse bochten nemen. Zo namen wij op een gegeven moment een haakse bocht naar rechts waar ook nog stevige stijging in zat. Geen enkel probleem voor de Jimny. De aanloophoek is 36 graden. De afloophoek is 49 graden en de overklimhoek 28 graden. Ik heb nog geprobeerd om de doorwaadhoogte te achterhalen maar hier heb ik geen cijfers over gevonden. Gelooft u mij dat dit ongetwijfeld wel goed zal zitten. Off-road komt u echt overal. In Duitsland mochten we tijdens de introductie onder begeleiding van een bekende rallycoureur een extreem parcours afleggen door een ruig bos. Op bepaalde momenten hing ik werkelijk in de gordels en was ik bang dat de Jimny zou gaan kantelen maar niets van dit alles. Ook zijdelings hangend kan de Jimny veel hebben. Een hoek van 30 graden was geen probleem.

Omdat de Jimny hoog op de wielen staat, is het rijden over paden met hoge ruggen een makkie. Merkbaar is dat de Jimny een stijf (ladder)chassis heeft. En dit klopt ook want het chassis is 50% stijver geworden. Wat mij betreft het grootst voelbare verschil in rijgedrag ten opzichten van het vorige model. De Jimny heeft een aparte pook waarmee u kunt kiezen welke aandrijving u wenst. In het geval van 2WD ziet u geen enkele aanduiding in het duidelijk ingedeelde dashboard. Schakelt u 4WD hoog in dan kan dit tijdens het rijden. Er verschijnt dan in het groen een kleine aanduiding in het dashboard waaruit u kunt afleiden dat er 4 wielen worden aangedreven. Gebruikt u echter 4WD laag dan worden ondersteuningen zoals ABS uitgeschakeld en kunt u slechts met beperkte snelheid door het land kruipen. In extreme situaties heeft de Jimny nog twee jokers. Genaamd Hill Hold Control en Hill Descent Control. Hill Descent Control zorgt er, na inschakeling, voor dat de Jimny gecontroleerd naar beneden rijdt, als u een steile helling af moet. De techniek remt automatisch af. Hoe steil de daling ook is. Dit dalen gaat met een hoop lawaai gepaard maar het werkt prima. Hill Hold Control zorgt ervoor dat als u stil staat op een steile helling, rustig kunt vertrekken zonder naar achter te glijden en misschien wel de koppeling verbrandt. De Jimny is overigens leverbaar met automaat maar dit kost u €8.000 extra!

Occasions

Die zijn er wel. Genoeg, maar best behoorlijk van prijs. Prijzen beginnen vanaf een paar duizend euro maar dan heeft u wel een afgetrapt model met flink wat kilometers. Veel Jimny’s zijn als werkpaard gebruikt en dat zie je er ook wel aan af. Een courant model schiet zo richting €5.000. Echter, als ik zou moeten kiezen, met de wetenschap hoe goed de nieuwe Jimny nu is, zou ik daar nog even op wachten. De nieuwe Jimny is helaas niet goedkoop. De instapprijs bedraagt €26.999.

De prijs/kwaliteit verhouding is overigens nog wel steeds goed maar helaas gooit de overheid weer roet in het eten met de melkkoe genaamd BPM. De BPM wordt tegenwoordig over de CO2-uitstoot in gram/km gerekend. De Jimny is binnen die maatstaven niet heel schoon en wordt dus hoog aangeslagen. Indien u de Jimny veel in uw revier gebruikt, valt te overwegen om er een MMBS voertuig van te maken. MMBS wil zeggen Motorrijtuig Met Beperkte Snelheid. De maximum snelheid wordt dan beperkt tot 25 km/h. Het voordeel is dat u dan in ieder geval de BPM niet hoeft te betalen. De RDW kan u hier verder over informeren.

Conclusie

De Jimny is een slag apart en kent eigenlijk geen concurrenten. Het is geen auto om grote vracht en meerdere personen te vervoeren of dagelijks langere afstanden mee af te leggen. Niet dat de Jimny dit laatste niet kan maar het is niet zijn karakter. Gebruikt u de Jimny in uw revier, dan is dit in heel veel opzichten een perfecte auto. Voor een kleine auto maakt hij een grote indruk. Ik heb ooit gezien hoe het vorige model een Mercedes G- klasse met aanhangwagen die vast zat weer los heeft getrokken. Dit heeft toen al indruk op me gemaakt. Wie in de vorige Jimny heeft gereden en nu in het model 2018 stapt, zal goed zien dat er flinke verbeteringen zijn doorgevoerd. Dat Suzuki er een echte jagersauto van heeft gemaakt is een compliment waard. Toch wel wat jammer van de prijs maar dit neemt niet weg dat de wachttijd al minimaal 5 maanden is. De algehele indruk is zeer positief en ik hoop dan ook nog vele Jimny’s in het veld tegen te mogen komen.

Wij bedanken Nimag B.V. hartelijk voor verlenen van medewerking aan dit artikel. En in het bijzonder de heer Jeroen Floor.

Delen

Waidmannsheil nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen op het gebied van jagen via onze digitale nieuwsbrief. Meld je gratis aan en ontvang deze elke maand in je mailbox!